Orbánok, Viktorok, afrikai pápák
2013. február 24. írta: Zsigmond és Péterfy

Orbánok, Viktorok, afrikai pápák

africanbishops.jpg

Lehet mondani, hogy mekkora jóság lenne egy afrikai pápa, de az első (valamint második és harmadik) afrikai pápa után kiáltozók röpke 1824 évvel le vannak maradva. Az első afrikai pápát Viktornak, a másodikat Miltiádésznek, a harmadikat pedig Gelasiusnak hívták. Kik is voltak ők hárman? És tudták-e, hogy elméletileg bármely megkeresztelt, nőtlen katolikus férfi megválasztható pápának?

I. Viktor 189-től 199-ig (más források szerint 186-tól 197-ig vagy 201-ig) volt Róma püspöke. Viktor a Római Birodalom Africa nevezetű provinciájában született, feltehetőleg Leptis Magnában, amelynek romjai a mai Trilpolitól 130 kilométerre találhatóak. Viktor nem is volt jelentéktelen pápa, ugyanis bevezette a latin nyelvű misézést Rómában az addig használt görög helyett. Észak-Afrikában ugyanis a latin nyelvű misézés volt szokásban – habár ez az újítása csak a 4. század végére állandósul. Továbbá ő volt az első latinul író teológus. Végül egyes szerzők szerint ő volt az első „fekete pápa” – ami erőst vitatható állítás. (Viktor nevű pápából amúgy három volt, az utolsó 1086-87-ben.)

A berber származású, afrikai Miltiádész 311-314 közt ült Szent Péter trónján. Azaz az ő pontifikátusa idejére esik a birodalomban a szabad vallásgyakorlást nem csak a keresztényeknek engedélyező milánói ediktum kiadása (amelynek 1700. évfordulóját nemrég ünnepelték). Miltiádész nevéhez fűződik a donatizmus elítélése. Donatus és követői úgy tartották, hogy érvénytelen azon papok szentelése, akik a Diocletianus-féle üldöztetés során megtörtek és kiszolgáltatták a szent iratokat a római hatóságoknak. Miltiádész rámutatott, hogy ettől még a szentelés érvényes, valamint túl szigorúnak ítélte Donatusék álláspontját, ami nehezen volt összeegyeztethető a keresztény megbocsátás tanával.

Végül az úgyszintén afrikai, berber gyökerű I. Szent Gelasius (492-496) a késő antikvitás és a kora-középkor határán állt a római egyház élén. Megerősítette az ortodox katolikus nézeteket, pápasága alatt feszültebbé vált a viszony Kelettel, mivel megörökölte elődjétől a rossz viszonyt I. Anasztáziusz keleti császárral és a konstantinápolyi pátriárkával. Kifejezetten hangsúlyozta, hogy szerinte a római püspöknek fennhatósága van minden más keresztény egyház és püspök felett, beleértve Konstantinápolyt is, tehát a pápai primátus megerősítője és egyik nagy teoretikusa volt. Egyesek szerint fekete volt, de ez nem valószínű. Erre abból következtetnek, hogy a Liber pontificalis című pápai névsor szerint „afrikai születésű”, de ez inkább az észak-afrikai római provinciára utal, ahol nem rohangált sok fekete. Ő maga pedig „római születésűnek” titulálta magát, mármint a birodalomban születettnek. A fekete afrikaiakat, ahogy Fekete-Afrikát is, máshogy hívták latinul.

Nos, ma 14 fekete, afrikai bíboros van, közülük azonban csak kilenc választhat a konklávén, mivel ők nem érték még el a nyolcvanadik életévüket. Persze ettől még elméletileg a nyolcvan fölötti „túlkorosok” is megválaszthatóak – sőt, elvben amerikai fekete pápát is választhatnának; bár ismereteim szerint nincs se afroamerikai bíboros, se püspök. A szabályok szerint bármely megkeresztelt, katolikus, nőtlen férfi pápává választható, csak utána pappá és püspökké kell szentelni. Ilyen kondícióknak pedig valószínűleg nem egy afroamerikai felel meg. Persze nem éppen ez a legvalószínűbb forgatókönyv.

Azt azért hozzátehetjük, hogy például az 1831-1846 közt regnáló, igencsak reakcionárius XVI. Gergely pápa megválasztásakor ugyan bíborosnak bíboros volt, püspök azonban nem, csak kamalduli szerzetes-pap. Így megválasztása után püspökké szentelték (minthogy mégiscsak Róma püspökének választották meg). Egyébként a 11. század közepéig nem volt általános, hogy a római püspököt a tisztséget előzőleg ellátó főpap tanácsadó testülete választja meg (a bíborosi tisztség ugyanis ezt jelenti).

Több mint ezer évig az Örök Város püspökét a római papság és a római nép választotta meg, nem mindig (pontosabban ritkán) konfliktusok nélkül. Más városok püspökét ezekben az évszázadokban nem helyezték át ide, hiszen egy püspök az akkori felfogás szerint haláláig el volt jegyezve a székhelyével. A 10. század a pápaság egyik mélypontja, ekkoriban leginkább a helyi nemesi családok küzdelme határozta meg, hogy ki lesz pápa. Ez oda vezetett, hogy sokszor nehezen volt kibogozható, hogy ki is a legitim püspök. A 11. század első felében aztán III. Henrik német-római császár mindezt megelégelte, és a saját jelöltjeit juttatta a pápai trónra, némileg konszolidálva a helyzetet. Aki elsőként szabályozta a pápaválasztást, az II. Miklós volt 1059-ben, ekkortól kezdve csak bíborosok választottak, de még nem feltétlenül a mai formájában ismert konklávékon.

Mai értelemben vett konklávét, mely során elzárják a bíborosokat a külvilágtól, 1271 óta tartanak egy vatikáni sajtótájékoztató szerint (amelyen nem egy, hanem hét lemondott pápáról számoltak be). 1261 és 1389 közt hat bíborosi tisztséget nem viselő klerikus lett pápa, közöttük a híres lemondó, V. Szent Celesztin és három Orbán nevezetű, utolsóként az 1389-ben elhalálozó VI. Orbánnal. Tegyük hozzá, V. Celesztin volt az utolsó, akit nem formális konklávén választottak meg, de ettől még a bíborosok választották. Orbán pápából pedig nyolc állt az egyház élén, az utolsó 1623-44 között. 1389 óta minden pápa bíboros volt előzőleg.

Mindenesetre ha afrikai már volt is, fekete valószínűleg még nem ült Szent Péter trónján. Ha a 14 afrikai, fekete kardinális egyikét választanák meg, neki valóban kijárna az első jelző.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr285094885

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Pápai címerek 1. – XVI. Benedek 2013.02.24. 17:50:41

A jelenlegi pápa igen izgalmas címert alakított ki magának, annak idején rögtön megnyerte a tetszésemet, sőt, kifejezett lelkesedéssel fogadtam. Akkoriban persze még nem írtam blogot, így megelégedtem azzal, hogy kitegyem ezt a címert a munkahelyi szám...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Urfang 2013.02.24. 16:47:05

@Kandeláber:

Szerinted milyen színű bőre lehetett egy palesztinai őslakosnak kétezer éve? Barna vagy fekete. Hacsak Jézus nem egy skandináv bevándorló volt, amire szerintem kicsi az esély.

Ha kiderülne, hogy fekete volt, akkor meggyűlölnéd?

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2013.02.24. 16:47:57

@Mr Falafel: ohó, shock to the system? arra ráfér, soxerencsét

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2013.02.24. 16:51:52

@Alfőmérnök: Számomra kifejezetten hízelgő ahogy ezek a hólyagok pukkadoznak. Féregnek lenni jó. Mert amúgy ezek meg mik? Szimpla biorobotok önálló akarat nélkül. Ami nem is hiányzik nekik, mert nem tudják, hogy van olyan.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2013.02.24. 16:59:03

@Herr SturmLikudnik: A rendszerről: a magyar állam elleni perem jogalapját egy LB (ma Kúria) ítélet alapozta meg. Azt mondják, jár nekem némi pénz. Az jó. Viszont a perben az alepresem szolgája, egy bíró dönt. Biztos nem részrehajló. Amennyiben az általam kárként megjelölt összeget az alperes szolgája nem ítéli meg, hanem csak kevesebbet, úgy a különbözetre eső alperesi ügyvédi munkadíjat a megnyert összegből vonják le. Egy példa: tegyük fel, hogy kéret 100 milliót, de a bíró csak 10-et ítél meg. A meg nem ítélt 90 millióra 5%-os ügyvédi munkadíjat állapít meg a törvény szerint. Az 4,5 millió, amit a megítélt 10 millióból levonnak, vagyis 5,5 milliót kapok. Ez bevett szokás ebben a banánköztársaságban. Ezért a legtöbb károsult eleve nem mer magasabb összeget megnevezni, mert úgysem ítélik meg, és a különbözet miatt olyan helyzetbe kerülhet, hogy akár ő fizethet végül. Szóval, könnyen lehet, hogy a nagy semmiért kell távol leennem a hazámtól és a feleségemtől. :-)

Boltzmann 2013.02.24. 17:04:18

Mit összeerőlködnek itt maguk mind. Csak be ne sz.rjanak.

Alfőmérnök 2013.02.24. 17:07:23

@Mr Falafel: Szerintem padilla - túl azon, hogy szimpatizál Loxonnal, aki paranoiásan fél tőled - azért utál, mert konkurenciát jelentesz neki a zsidózásban, amivel rajongókat tud szerezni magának. Ha nem zsidózna (és ugyanebben a stílusban írna) akkor a MézesRozik, Loxonok, tevevanegyfaszúk, bbjmikiegerek szemében ő lenne a fő mumus, nem én.

Kandeláber 2013.02.24. 17:10:26

@Urfang: Azon a részen nem éltek negroidok, max odavitt rabszolgák.
A sémik pedig nem voltak fekete bőrűek.
Mondom, hogy a Madonna-klip megzavart téged.

Boltzmann 2013.02.24. 17:10:43

@Alfőmérnök: Nem gondolt még arra, hogy pénzt keressen a szakértői véleményeivel -
valahol máshol?

EsoxLucius 2013.02.24. 17:12:02

Nem mindegy hogy melyik pedofil buzi lesz a főbohóc?

Alfőmérnök 2013.02.24. 17:13:23

@Boltzmann: Szűrjél ki bazmeg, ha nem tetszik, amiket írok.

Miért nem gátak épültek stadionok helyett? 2013.02.24. 17:14:24

Vádolom Orbán Viktort és csapatát!!

"J’accuse, azaz vádolom, igen, vádolom Orbán Viktort és csapatát, amiért 2002 februárjában magyarságomba gázolva elvette tőlem a kokárdámat! Pártjelvénnyé silányította. Viselését hívei számára kötelezővé tette. Múltunk dicső pillanatának e nemzeti szimbólumát nemzetieskedő, megkülönböztető jelzéssé fokozta le. A nyolcvanas évek közepén voltam a Magyar Néphadsereg tápos örömkatonája. Emlékszem, a politikustiszt mily dühödt arccal tépte le március 15-én zubbonyunk bal felső zsebének hajtókájáról az odatűzött kis szalagkarikát. Az ugyanis határozottan ellentmondott az akkor divatos internacionalista eszméknek. Vádolom Orbán Viktort és csapatát, hogy 2002 februárjában letépte mellemről a letépés helyét!

Vádolom Orbán Viktort és csapatát, amiért 2007-ben törvényalkotóként kordont, és ezzel törvényt bontott! Büntetlenül! Adófizető állampolgárként nem érezhetem-e hát joggal én is úgy, hogy jogom van a nekem nem tetsző szabályokat egyszerűen áthágni?

Vádolom Orbán Viktort és csapatát, amiért 2011-ben elvette tőlem azt a pénzt, amelyet évek óta gyűjtögettem egy magánnyugdíjpénztár – ezek szerint korántsem betörésbiztos – széfjében. Vádolom Orbán Viktort és csapatát, hogy kirabolt, és utána cinikusan a képembe vigyorgott. Vádolom Orbán Viktort és csapatát, hogy a 2006-os „oszt jó napot” árat igen, értéket nem ismerő gondolkozásmódját mára az élet minden területére kiterjesztette! Következmény nélkül lehet makulátlan jellemű és tudású embereket meghurcolni! Következmény nélkül lehet tehetségtelen, beosztásukban haszontalannak, sőt bűnösen károsnak bizonyuló embereket piedesztálra emelni, és jutalomfalatkákkal kényeztetni! Hogy vidáman fütyörészhet az, akiről kiderül, hogy tanulmányai során olyan bűnt követett el, amiért egy tökéletes demokráciában minden felsőoktatási intézménytől eltiltanák, és közelébe sem engednék politikai pályának.
Vádolom Orbán Viktort és csapatát, amiért Kaya Imbrahim, Joszip Tot, Bayer Zsolt, Budai Fouché Gyula, és Simicska Lajos, hogy a sort ne folytassam, nevét meg kellett tanulnunk.

Vádolom Orbán Viktort és csapatát az elkészült és az egyelőre csak javaslat tárgyát képező listákért. Decemberben én is ott voltam a Kossuth téren. Akkor kicsit haboztam, ma már örülök, hogy veszprémi ismerősöm javaslatára én is a pódiumnak hátat fordítva hallgattam Rogán Antalt. Mi kell ahhoz, hogy ismét megszólaljon? Bayer nem elég? Fekete György nem elég? A CÖF nem elég? Az éhségmenetek kigúnyolása nem elég? Az ELTE-s lista nem elég? Egy rádió – ötvenes éveket idéző – elhallgattatására irányuló elszánt törekvés nem elég? Itt van most Rogán Antal? Látja valaki?

Vádolom Orbán Viktort és csapatát, amiért két lábbal tiporja a szabad tájékozódáshoz való jogomat. Vádolom azért, hogy Veszprémben a Klubrádiót lassan két éve már csak interneten hallgathatom. Néha, hajnali félálomban ébresztőórás rádióm állomáskeresőjét tekergetem. Ilyenkor az az értetlen, bamba érzés fog el, melyet akkor éreztem, amikor tizennyolc éves koromban először szavaztam országgyűlési választáson. Egy szál vörös szegfűt nyomtak az egyik, a szavazócédulát a másik kezembe, és a fülke felé irányítottak. Pár másodperc múlva kidugtam fejem a függöny mögül, és kamaszos hévvel kurjantottam a konfekcióöltönyös asztal felé: „Hé, valamit elrontottak, itt csak egy név szerepel!” Válasz: „Szádat befogod, visszamész és ikszeled!” Vádolom Orbán Viktort és csapatát az egyre szaporodó, efféle déja vu-imért.

Vádolom Orbán Viktort és csapatát, amiért annyira fél egy szabad adótól, hogy foggal-körömmel meg akarja gyilkolni. Márpedig aki fél, az nem demokrata! Egyébként is: itt lennénk, ha nem szeretnénk a Klubrádiót? Hát hozzanak létre ők is egy adót, amelyet sokan szeretnek, és nem csak politikai hitük miatt hallgatnak! Újságírókkal, akiknek van humoruk, tudnak beszélni, és értik a szakmájukat. Lehetséges, hogy nem találnak ilyet?"

Orbán Viktor takarodj!

Boltzmann 2013.02.24. 17:19:19

@Sunyi, aljas, mocskos,álcivil birkamenet takarodó!:

a végén ceterum censeo nélkül nem elég művelt ez a központilag kiadott mocskolódás

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2013.02.24. 17:21:58

@Alfőmérnök: Nem látok padilla fejébe, szerencsére. Viszont a zsidókról és cigányokról kurva jó sztorim van.
Például Toronto-ban már több helyen ki van írva magyarul, hogy "Magyarok! Legyetek szívesek és ne lopjatok!"
Aztán a magyar nők rendszerint takarítási munkákból élnek meg az első időkben, amikor kimennek. Van egy Éva nevű zsidó csaj, aki amolyan munkaszervező ott, és kizárólag zsidó családokhoz közvetít. Általános a vélekedés, hogy a zsidók koszosabbak, mint a legundorítóbb putris cigány. Ők nem takarítanak magukra, hanem a szemetet az ágy alá söprik hónapokig. amikor már olyan büdös van, hogy ők sem bírják, akkor szólnak az Évának, hogy küldjön valakit. Próbálok fotókat beszereztetni, hogy felbasszam a netre.

Kandeláber 2013.02.24. 17:33:01

@Sunyi, aljas, mocskos,álcivil birkamenet takarodó!: Te, Werber kiadta az ukázt, hogy még a pápaválasztásról szóló posztokban is osztani kell a szoci igét?
Remélem, főzőblogokban is próbálkozol, két lecsórecept között.
Amúgy felőlem mehet Orbán ahová akar, csak le kell tudni váltani.
Ilyen egyszerű ez.

Cs˙o˙vi 2013.02.24. 17:41:04

Ha bíboroséknál az a módi, hogy a képen látható módon egybe terelik a niggereket, és elkülönülnek tőlük, akkor nem valószínű, hogy közülük választanának pápát.

ezüstszem 2013.02.24. 17:42:43

@Mr Falafel: ja, az online csirkéket is biztos ők lopták el...

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2013.02.24. 17:49:17

a cikkhez

"És tudták-e, hogy elméletileg bármely megkeresztelt, nőtlen katolikus férfi megválasztható pápának?"

persze.

És azt tetszik-e tudni, hogy ez holt volt utoljára komolyabban mérlegelve? XII Piusz utódlásakor, mert a legalkalmasabbnak tartott milánói érsek nem volt bíborosi rangban, végül így "átmeneti" megoldásként a XXIII. Pál lett kinevezve, aki azonnal elő is léptette a milánói érseket bíborossá és az VI. Pálként követte is a trónon. A kánonjog szerint megléphették volna az azonnali pápává választást, de inkább nem szakítottak a bíborosi szamárlépcső hagyományával.

Measurer 2013.02.24. 19:30:22

@Herr SturmLikudnik: kis elirás: a 77 éves Roncalli biboros XXIII.Jánosként lett pápa.
A konklávéra politikai okokból sem a budapesti amerikai követségre menekült Mindszenthy József esztergomi, sem Aloysius Stepinac zágrábi bíboros nem utazhatott ki. Ez utóbbit két év múlva feltehetően megmérgezték.

Bell & Sebastian 2013.02.24. 19:30:23

Adjon valaki egy banántot Zsaküsznek.

Bell & Sebastian 2013.02.24. 19:32:15

Alfőmérnöknek is, ha van még.

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2013.02.24. 19:39:34

@Alfőmérnök: csak úgy kiváncsiságból, ha idézne padillától egy zsidózást!
más. ne kóstolgasson!

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.02.24. 19:46:16

@Urfang:

De @Urfang:! A katolikusok nem a niggereket utálják, hanem a zsidókat! Nem tudtad? A katkókat és a fekákat összeköti a határtalan zsidógyűlölet.

:-]

Boltzmann 2013.02.24. 19:46:46

@jose maria padilla: Pedig ha kicsit ügyes a kutyaszaros cipőtalpát odacsempészheti kebab hátsójához hogy alfi lenyalja.

GERI87 2013.02.24. 19:50:03

"Lehet mondani, hogy mekkora jóság lenne egy afrikai pápa"

Miért? olyan lenne mint Obama.....előnye hogy néger, meg még az hogy feketer és lehet nézni hogy juj! dejó! néger...

"Mindenesetre ha afrikai már volt is, fekete valószínűleg még nem ült Szent Péter trónján"

Nem valószínűleg, hanem biztos hogy nem.

@Urfang:

A hinduizmusba meg csak születni lehet, micsoda rasszizmus....

Bell & Sebastian 2013.02.24. 19:52:52

Lassan az jön, hogy fekete csempéhez megy-e a rózsaszín fuga.

Weishaupt 2013.02.24. 19:56:41

@kispufi:

Látom Orbán-papa nagyon átmosta az agyakat! A legfőbb konklúzió, hogy Európa a materializmus és az ateizmus miatt vergődik... Hát, hogyne! Újból mindenki legyen vallásos, ha nem megy szép szóval, majd megy erőszakkal, mi? Szerencsétlenek! Ázsiában nem egy ország elvan az európainál ateistább társadalmával - hogy mást ne említsek, pl. Dél-Korea. De biztos a vallástalanság Európa legfőbb oka!

Weishaupt 2013.02.24. 19:57:39

*De biztos a vallástalanság Európa BAJAINAK legfőbb oka!

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2013.02.24. 20:11:15

@jose maria padilla: Már hogy zsidóznál, amikor a nagy spanod és virtuális vezetőd egy bibsi? Egyébként én tudnék idézni, ha nem lennék lusta visszakeresni.

Bell & Sebastian 2013.02.24. 20:20:18

Az a zsidó, aki folyton a zsebeit nyalogatja. Például Falafel.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2013.02.24. 20:22:33

@Bell & Sebastian: pontosan hogy is kell zsebeket nyalogatni?

Bell & Sebastian 2013.02.24. 20:26:10

@Mr Falafel: Hát, odamegy az ember a Kleidungschrankhoz, gondolom.

Boltzmann 2013.02.24. 20:30:47

@Bell & Sebastian: @bbjnick:

Na két vén kecske.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2013.02.24. 20:32:29

Pontosan mi is a kleidungsschrank? De főleg hogy kell ott nyalogatni. nem bírom a németes kifejezéseket, az olyan zsidós.

Boltzmann 2013.02.24. 20:38:03

@Mr Falafel: Hochdeutschot kellett volna tanulnia, nem jiddischt, akkor nem írna ilyen ostobaságokat, hogy zs.dós.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2013.02.24. 20:42:40

@Boltzmann: A zsidók szeretnek németes neveket választani. Ől szeretnek régies-németes kifejezésket alkalmazni. Fábry például addig őőőőőő-zik, amíg eszébe nem jut egy németes szó valami faszságra. Irritáló.
A német alcsonyabb rendű nyelv, nem tanulok ilyeneket. Az angol is csak azért kell, mert a primitív emberfélék ezen a nyelven beszélnek, képetelenek megtanulni a felsőbbrendű magyart.

Boltzmann 2013.02.24. 20:43:58

@Bell & Sebastian: @bbjnick:

Egyébként ha nem rózsaszín a fuga, jobb elkerülni. Bár lehet, hogy maguk a túrós rudit szeretik.

dean23 2013.02.24. 20:46:50

Nagyon remélem, hogy Balotelli lesz a pápa! Igazi jolly joker! Olasz és néger egyben!

Boltzmann 2013.02.24. 20:47:38

@Mr Falafel: Deutsch ist doch kein Untermenschsprache.

Boltzmann 2013.02.24. 21:12:56

@Mr Falafel: Most már nem csodálkozom, hogy milyen alsókenő jutott magának.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2013.02.24. 21:21:30

@Boltzmann: Szerintem lefekszem. Annyira fáradt vagyok, hogy nem értem, amit írsz.

Alfőmérnök 2013.02.24. 22:15:28

@jose maria padilla: Te tényleg meghülyültél? 3 perc alatt tudnék keresni, de nincs kedvem idézgetni, mert akkor meg az lesz, hogy én voltam az, aki besározott. De ha ragaszkodsz hozzá, keresek olyat. Persze biztos viccesek, meg ott van a szmájli a végén, de ettől még zsidózások.

J.László 2013.02.24. 22:16:14

@Urfang:
"Már csak azért is jó lenne egy néger pápa, hogy a keresztények között elváljon a szar a májtól, és kiderüljön hány rasszista gyűlölködő bújik közöttük, akik prüszkölni fognak kínjukban, mert nem bírják majd elviselni, hogy nem fehér ember lett a pápa."

Bizony, bizony. Képzeld, milyen nemrasszista szimpátiatüntetés lenne Jeruzsálemben egy nemzsidó főrabbi láttán a nemrasszista zsidók részéről, akik még a szerintük zsidó Jézust is leköpik, mint fattyút.

Bell & Sebastian 2013.02.24. 22:19:25

Botzmann, bújjon vissza a bőrébe, járnak ide női szatírok is.

tundrazuzmo (törölt) 2013.02.24. 22:19:41

"Viktor nem is volt jelentéktelen pápa, ugyanis bevezette a latin nyelvű misézést Rómában az addig használt görög helyett."

Történelmet teccett tanulni? Kár, hogy nem.

Sem a mise, sem a pápaság nem létezett i.sz. 200 körül.

tundrazuzmo (törölt) 2013.02.24. 22:28:04

@Urfang: "Már csak azért is jó lenne egy néger pápa, hogy a keresztények között elváljon a szar a májtól, és kiderüljön hány rasszista gyűlölködő bújik közöttük, akik prüszkölni fognak kínjukban, mert nem bírják majd elviselni, hogy nem fehér ember lett a pápa. "

Hidd el nekem, hogy a keresztényeknek tökmindegy, hogy milyen színű bohócot emel maga fölé a római katolikus felekezet. Egyébként egy keresztény tényleg nem rasszista, ebben egyetértünk, viszont a pápához sincs semmi köze - csak nézd meg a kereszténységet világviszonylatban.

Bell & Sebastian 2013.02.24. 22:32:47

@tundrazuzmo: Szép, szép, de tudod-e bizonyítani, vagy csak úgy, bevillant egy újabb ökörség?

Félkegyelmű vagy-e?

tundrazuzmo (törölt) 2013.02.24. 22:37:51

@Urfang: "Valószínűleg ezért szokták Jézust is fehérbőrűként ábrázolni, pedig palesztinaiként bizonyára barnabőrű volt, vagy fekete."

Jézus nem volt palesztiniai. Ilyen nevű hely Jézus korában nem létezett. Jézus zsidó volt, és Galileában élt, illetve időnként fellátogatott Iudea római provincia területére is.

tundrazuzmo (törölt) 2013.02.24. 22:40:25

@Bell & Sebastian: "Szép, szép, de tudod-e bizonyítani, vagy csak úgy, bevillant egy újabb ökörség?"

Világviszonylatban elismert, közismert történelmi tényekről beszélek. Neked kell bizonyítanod, ha valamit máshogyan gondolsz. A tények makacs dolgok.

tundrazuzmo (törölt) 2013.02.24. 23:12:37

@pre tridentine mass:

Tudatlan barátunk a wikipediából oktatna, és magát égeti.

1. Mise. A keresztény úrvacsora összekeverése a misével súlyos hiba, de nem várom el egy laikustól, hogy a kettő közötti különbséget átlássa.

2. Pápaság. Ugye nem akarod bemagyarázni nekem, hogy a 4. században bevezetett pápai intézménynek voltak előzményei a megelőző századokban? Mutass egy forrást, ahol a keresztény vezetőket pápának hívják abból az időből. Igen forrásgazdag időszak volt, biztosan ismered a legtöbbet. Csak egy helyet mutass, ahol pápát említenek!

3. A palesztin állításra válaszként csak ennyit:
en.wikipedia.org/wiki/Judea
Ebben a Palesztina név is megjelenik: Hadriánusz császár korától kezdve - ugyanis ő nevezte át így a provinciát a Bar-Kochba lázadás után, i.sz. 135-ben.

Bell & Sebastian 2013.02.24. 23:24:32

@tundrazuzmo: Tévedel, ha állítasz valamit, nem elég ráfogni, hogy világviszonylatban elismert tény és kész is a bizonyítás.
Próbáljuk meg előbb azt tisztázni, hogy a hozzád hasonló laikus mit ért keresztényen, aztán maj meglássuk, how many times and how long?

pre tridentine mass (törölt) 2013.02.24. 23:27:10

@tundrazuzmo:

én csak utánanéztem annak amit állítottál...

úgy tűnik, hogy tévedsz...

még most is:)

tundrazuzmo (törölt) 2013.02.24. 23:28:56

@Bell & Sebastian:

ROTFL. Majd pont van időm itt szórakozni.

Persze, ráérős papoknak, katolikus bértollnokoknak van idejük itt vitákba szállni akár a pápaság megszűnéséig is. (nincs már olyan messze)

De a becsületes embernek dolgozni is kell, és adót fizetni, hogy az ilyen államot pumpoló felkezeteknek legyen miből freskót renoválni.

tundrazuzmo (törölt) 2013.02.24. 23:31:18

@pre tridentine mass: "én csak utánanéztem annak amit állítottál...

úgy tűnik, hogy tévedsz...

még most is:)"

Bocsika, ehhez nekem jogom van. Nem vagyok én pápa, aki azt hazudja magáról, hogy tévedhetetlen.

Hahaha. Egyébként ez a dogma éppen most fürdött be, az öreg hitvédő Ratzinger sikeresen leamortizálta a pápai tévedhetetlenség utolsó morzsáit is.

Bell & Sebastian 2013.02.24. 23:31:44

Segítek, a keresztények Krisztus vallási örökösei, azaz mindazok, akik Jézust Isten fiának és Megváltónak tekintik, mindazon népek, egyházak és közösségek összessége.

pre tridentine mass (törölt) 2013.02.24. 23:32:31

@tundrazuzmo:

esetleg a Magyar Katolikus Lexikonnal is vitába szállhatsz:)

"szentmise, mise (a lat. missa, 'elbocsátás' szóból): az Újszövetség áldozata, a keresztáldozat és az utolsó vacsora emlékezete a római katolikus Egyházban. - I. Elnevezése. Az ősegyh. a fractio panis, 'kenyértörés', a coena Domini, az 'Úr vacsorája' és az →Eucharisztia, 'hálaadás' elnevezést használta. A 3. sz-tól fogva a cselekmény áldozati jellegét is kiemelték az oblatio, 'fölajánlás' és a sacrificium, 'áldozat' szóval."
lexikon.katolikus.hu/S/szentmise.html

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.02.24. 23:32:41

@tundrazuzmo:

Te egy onanista provokátor troll vagy, akit sok szóra nem érdemes méltatni, de csak hogy a szaros pofádból egy picit vegyél vissza annyit azért jegyezzünk meg a szavaid hitelességéről, hogy Palesztina egy történelmi (vagy ha így jobban tetszik: történeti) földrajzi egység (függetlenül attól, hogy épp milyen államok vagy tartományok voltak a területén), tehát, ha valami, akkor Jézus palesztinai voltának megkérdőjelezése súlyos szakmaiatlanságra és tudatlanságra vall.

A többi zagyvaságod is sorravehető volna hasonlóképp, de hát, nem ér annyit...

Bell & Sebastian 2013.02.24. 23:33:36

@tundrazuzmo: Akkor édes fiam, fogd a likas tudományodat, és menj békével oda, ahonnan jöttél.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2013.02.24. 23:41:41

@bbjnick: Jézus palesztin volt? Miért nem inkább eszkimó? Elmész a faszomba, makimajom!

pre tridentine mass (törölt) 2013.02.24. 23:47:51

@tundrazuzmo:

Viktor pápához:

"Until Victor's time, Rome celebrated the Mass in GREEK. Pope Victor changed the language to LATIN, which was used in his native North Africa. According to Jerome, he was the first Christian author to write about theology in Latin. Latin masses, however, did not become universal until the latter half of the 4th century"

en.wikipedia.org/wiki/Pope_Victor_I

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.02.24. 23:49:54

@Mr Falafel:

Vicces, hogy fogalmad sincs miről van szó, de azért majd te megmondod!:-D Ritka zakkant egy jószág vagy te, @Mr Falafel:!

Nem a te kedvedért, hanem az értő olvasók kedvéért álljon itt a vita tárgya:

@tundrazuzmo cimborás írta a következőket:

"tundrazuzmo 2013.02.24. 22:37:51
@Urfang: "Valószínűleg ezért szokták Jézust is fehérbőrűként ábrázolni, pedig palesztinaiként bizonyára barnabőrű volt, vagy fekete."

Jézus nem volt palesztiniai. Ilyen nevű hely Jézus korában nem létezett. Jézus zsidó volt, és Galileában élt, illetve időnként fellátogatott Iudea római provincia területére is.

tundrazuzmo 2013.02.24. 23:12:37
@pre tridentine mass:

Tudatlan barátunk a wikipediából oktatna, és magát égeti.

(...)

3. A palesztin állításra válaszként csak ennyit:
en.wikipedia.org/wiki/Judea
Ebben a Palesztina név is megjelenik: Hadriánusz császár korától kezdve - ugyanis ő nevezte át így a provinciát a Bar-Kochba lázadás után, i.sz. 135-ben."

Erre írtam válaszként:

...annyit azért jegyezzünk meg a szavaid hitelességéről, hogy Palesztina egy történelmi (vagy ha így jobban tetszik: történeti) földrajzi egység (függetlenül attól, hogy épp milyen államok vagy tartományok voltak a területén), tehát, ha valami, akkor Jézus palesztinai voltának megkérdőjelezése súlyos szakmaiatlanságra és tudatlanságra vall...

Bell & Sebastian 2013.02.24. 23:53:49

@Mr Falafel: Mi más lett volna, nem egy kóser környék az a nazarénus fészek. Márton Áron meg román püspök, mi?

Bell & Sebastian 2013.02.24. 23:55:36

@bbjnick: Pedig már majdnem meggyőztem, hogy Palesztin volt.

pre tridentine mass (törölt) 2013.02.24. 23:55:39

@tundrazuzmo:

ebben a sztoriban bizony meglehetősen túlteng a görög szál...

en.wikipedia.org/wiki/Koine_Greek#Biblical_Koine

és mivel a "pápa" a görög "pappasz" "atya" szóból ered, végül is miért ne?:)
en.wikipedia.org/wiki/Pope#Title_and_etymology

pre tridentine mass (törölt) 2013.02.24. 23:58:01

@tundrazuzmo:

+ azt is érdemes itt észben tartani, hogy a IV. század előtt a kereszténység:
1. meglehetősen DIVERZ csoport volt
2. NEM volt államvallás

pontosan emiatt az egyház "őstörténete" a múlt homályába vész és felettébb IZGALMAS:)

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2013.02.25. 00:05:52

@bbjnick: @Bell & Sebastian: Megkérdőjelezem Jézus palesztin voltát, akár szakmaiatlan, akár nem.

pre tridentine mass (törölt) 2013.02.25. 00:16:25

@tundrazuzmo:

különben vannak itt cifrább történetek is, ez pl. nagyon jó:)

"Callistus was a Christian slave in the household of Carpophorus, a member of the Emperor Commodus' family. Carpophorus, also a Christian, entrusted Callistus with a large sum of money to invest in the banking business.

At this time, one of the main commitments of the Christian community in Rome was to place their savings in 'CHRISTIAN' BANKS. Callistus opened such a BANK and collected the money Christians gave him to deposit. He would lend it to the pagans and the Jews of Rome at high interest rates and use the proceeds to sustain the poor of the Christian community. The banking activities were risky and in the year 188 Callistus' enterprise was ruined. "
www.berstene.com/michael/deacon/calixtus.html

en.wikipedia.org/wiki/Pope_Callixtus_I

pre tridentine mass (törölt) 2013.02.25. 00:17:56

@tundrazuzmo:

a fenti történet egy PÁPÁRÓL szól, ill. a keresztények RÉSZLEGES tartalékolású bankjáról:)

St. Callistus -- A Deacon who became Pope
www.berstene.com/michael/deacon/calixtus.html

Bell & Sebastian 2013.02.25. 00:22:02

@Mr Falafel: Csak vicceltem, nem is volt palesztin. Viszont zsidó sem, sem kulturális, sem etnikai, sem vallási értelemben. Ám ezt sokan vitatják, így tiszteletben tartom a véleményüket.

A Tórától elválaszthatatlan a magyarázat, gondoljunk arra, hogy Jézusnak már gyermekkorában is meglehetősen meghökkentő kommentárjai voltak a templomi felolvasások alkalmával, meglehetősen vegyes lakosságú peremvidékről származott és egy szektás próféta iskoláját abszolválta.

A farizeusokat szidta, mint a bokrot, a zélóta terrort nem kedvelte, a papi törzzsel fasírtban állt, mit mondjak még? Hogy nemzeti vallásreformer volt, akiből Pál csinált nemzetközi szupersztárt?

Szóval, ha a zsidók leköpdösik és nem tartják zsidónak, hanem fattyúnak, akkor vajon mi miért erőltetnénk rá a zsidóságra?

Biztos nem nyalogatta eleget a zsebeit, ezért ki is szavazták a hegyre, ha még emlékszik. Pilátus meg ráverte a billogot az egész céhre, úgy ahogyan ez illik.

I.N.R.I.

sírjatok 2013.02.25. 03:21:49

@tundrazuzmo: ha már másokat oktatsz, azért utánanézhetnél, mit jelent a pápai tévedhetetlenség dogmája

brotip: nem azt, hogy a pápa sosem téved

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.02.25. 07:27:17

@Mr Falafel:

Jó, akkor elmondom mégegyszer:

Palesztina egy történetiföldrajzi fogalom: kb. a (Földközi-)tenger és a Jordán(-folyó) közötti területet emlegetik így a történetírók és a történeti szakirodalom (függetlenül attól, hogy a történelem folyamán mikor milyen államok és/vagy tartományok helyezkedtek ott el). Mivel Jézus ezen a területen született, így palesztinai, függetlenül attól, hogy mely nép fiaként született, minek tekintették kortársai vagy ő minek tekintette magát.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2013.02.25. 07:54:28

@bbjnick: Függetlenül, hogy ő minek tekintette magát? Teljesen hülye vagy?
Először is a terület neve kánaán. Vagy ha nem, akkor Kolozsvár sem létezett soha, így Bocskai István is egy Cluj-Napoca-i román fejedelem. Mátyás román király stb. Te szerencsétlen fasz! Logikáddal megölöd a magyar történelmet is, hogy szakadna a hülye fajtádra az ég, te nyálcsorgató agyhalott pártzombi!

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.02.25. 07:58:37

@Mr Falafel:

Hmmm! Te tényleg gyakorló elmebeteg vagy :-(

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2013.02.25. 08:03:49

@Bell & Sebastian: Jézus származása érdekes kérdés. Azt tudjuk, ki az anyja: egy zsidó nő. Alkalmazható-e a halachá szabályai? - Nem. Azért nem, mert az apa nem a zsidó hagyományok szerint tette magáévá a nőt. Így az öröklésben nem lehet figyelembe venni az anya apját. Tehát, ha az ismeretlen apa nem tért be, akkor az anyának kellett betérnie egy másik kultúrába. Nem beszélve arról, hogy Isten a kultúrák felett áll. Erre a filozófiára alapoznak a zsidók is, amikor Jézust elutasítják. Van arról infó, hogy Jézus átesett volna akár egyetlen zsidó átmeneti rítuson is? - Nincs. Viszont, ha valami nem volt, az a filiszteus. Habár fasz tudja, ha elutasítjuk isteni származását, és anyut ribancnak mondjuk, akár egy hajós kalandorral is felcsináltathatta magát.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2013.02.25. 08:04:36

@bbjnick: Van annak némi pikantériája, hogy ezt éppen te mondod.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.02.25. 09:28:47

@Mr Falafel:

"Lk 2.21
Amikor eltelt a nyolc nap és körülmetélték, a Jézus nevet adták neki, ahogy az angyal nevezte, mielőtt még a méhben megfogamzott volna.
Lk 2.22
Amikor elteltek a tisztulásnak a Mózes törvényében megszabott napjai, felvitték Jeruzsálembe, hogy bemutassák az Úrnak,
Lk 2.23
ahogy az Úr törvényében elő volt írva: az anyaméhet megnyitó minden elsőszülött fiú az Úr szentjének hívatik,
Lk 2.24
s az áldozatot is be akarták mutatni, ahogy az Úr törvénye előírta: egy pár gerlicét vagy két galambfiókát.
Lk 2.25
Íme, volt Jeruzsálemben egy Simeon nevű igaz és istenfélő ember. Várta Izrael vigaszát, és a Szentlélek volt rajta.
Lk 2.26
Kinyilatkoztatást kapott a Szentlélektől, hogy addig nem hal meg, amíg meg nem látja az Úr Fölkentjét.
Lk 2.27
A Lélek indítására a templomba ment. Amikor a szülők a gyermek Jézust bevitték, hogy a törvény előírásának eleget tegyenek,
Lk 2.28
karjába vette és áldotta az Istent ezekkel a szavakkal:
Lk 2.29
"Most bocsásd el, Uram, szolgádat, szavaid szerint békében,
Lk 2.30
mert látta szemem üdvösségedet,
Lk 2.31
melyet minden nép színe előtt készítettél,
Lk 2.32
világosságul a pogányok megvilágosítására, és dicsőségül népednek, Izraelnek."
Lk 2.33
Apja és anyja csodálkoztak azon, amit fiukról mondott.
Lk 2.34
Simeon megáldotta őket, és így szólt anyjához, Máriához: "Íme, ő sokak romlására és sokak feltámadására lesz Izraelben, jel lesz, amelynek ellene mondanak -
Lk 2.35
a te lelkedet is tőr járja át -, hogy kiderüljenek sok szív titkos gondolatai."
Lk 2.36
Volt egy Áser törzséből való, Anna nevű prófétaasszony, Fánuel leánya, aki már igen öreg volt. Hét évig élt férjével lánysága után,
Lk 2.37
aztán özvegyen maradt. Már nyolcvannégy esztendős volt. Nem hagyta el a templomot soha, éjjel-nappal böjtben és imádságban szolgált.
Lk 2.38
Ebben az órában is odajött, dicsőítette az Istent, és beszélt róla mindenkinek, aki csak várta Jeruzsálem megváltását.
Lk 2.39
Miután így eleget tettek az Úr törvényének, lementek galileai városukba, Názáretbe.
Lk 2.40
A gyermek pedig nőtt és erősödött, bölcsesség töltötte be, és az Isten kegyelme volt rajta.
Lk 2.41
Szülei minden évben fölmentek Jeruzsálembe a húsvét ünnepére.
Lk 2.42
Amikor tizenkét éves lett, szintén fölmentek, az ünnepi szokás szerint.
Lk 2.43
Az ünnepnapok elteltével hazafelé indultak. A gyermek Jézus azonban Jeruzsálemben maradt anélkül, hogy szülei tudták volna.
Lk 2.44
Abban a hitben, hogy az úti társaságban van, mentek egy napig, és keresték a rokonok és ismerősök között.
Lk 2.45
Amikor nem találták, visszafordultak Jeruzsálembe, hogy keressék.
Lk 2.46
Három nap múlva akadtak rá a templomban, ott ült a tanítók közt, hallgatta és kérdezgette őket.
Lk 2.47
Akik csak hallgatták, mind csodálkoztak okosságán és feleletein.
Lk 2.48
Amikor meglátták, csodálkoztak. Anyja így szólt hozzá: "Gyermekem, miért tetted ezt velünk? Íme, atyád és én szomorúan kerestünk."
Lk 2.49
Ezt felelte: "De miért kerestetek? Nem tudtátok, hogy nekem Atyám dolgaiban kell lennem?"
Lk 2.50
Ám ők nem értették meg ezeket a hozzájuk intézett szavakat.
Lk 2.51
Velük ment hát, lement Názáretbe, és engedelmeskedett nekik. Szavait anyja mind megőrizte szívében.
Lk 2.52
Jézus meg gyarapodott bölcsességben, korban, s kedvességben Isten és az emberek előtt."

Alfőmérnök 2013.02.25. 10:47:09

@jose maria padilla: Egyébként kétségtelen, hogy málnási kevesebbet zsidózott, mint Grift, és padilla kevesebbet zsidózik, mint málnási.
Csökkent is a népszerűségi indexed. ;)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.02.25. 13:47:44

@Mr Falafel:

Ez az "ezek szerint" a Biblia:-)

Ennyit a te határtalan tájékozottságodról:-)

Alfőmérnök 2013.02.25. 15:35:10

@Mr Falafel: Én meg ezen röhögtem egy jót. Nyilvánvaló ökörség (ügynökcsurka lapjában jelent meg), de ha igaz lenne, az legalább magyarázatot adna Loxon Habsburg-imádatára. :)))

"A fajvédő mentalitás zsidónak minősít mindenkit, akinek családfájában csak egyetlen csepp zsidó vér is kimutatható Más, kevésbé szigorú szemléleti módok nem ragaszkodnak ennek a csepp zsidó vérnek a kimutatásához, hanem azt mondják: a fajvédő mentalitás lehet bár igen célravezető eszköz, mint egy a magyar uralkodó osztály hatalmának alátámasztását és igazolását segítő politikai elmélet, ellenben mint tudományos elmélet: ostobaság; mert hiszen ki és hol állapíthatná meg évezredek során a fajok keveredésének határait?! A fajvédő elmélet azonban ragaszkodik ahhoz a bizonyos kimutatandó csepp zsidó vérhez. Nos, a Habsburg-család esetében, úgy vehetjük, ez a bizonyos kimutatandó csepp a történettudomány mai eszközeivel éppen eléggé ki van mutatva. Hogy ebből a kimutatásból aztán a fajvédők milyen gyakorlati fajvédelmi következtetéseket vonnak le a Habsburgokkal szemben, azt intézzék el részben egymás között, részben a legitimistákkal és Serédi hercegprímással. "
www.angelfire.com/realm3/hmult/cikkek/habsb.htm

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2013.02.25. 17:11:54

@bbjnick: Tudod, mi a különbség a műdal és a népdal között? Nos, pont ez a különbség az ószövetség és az újszövetség között is. Amikor 90-ben először olvastam a bibliát, az újszövetség nem tetszett. Az ószövetség is csak azért, mert meseszerű volt. Mindig imádtam a meséket. Aztán, amikor megint olvastam, csupán Daniken egyes állításait ellenőriztem vissza. Amikor meg egyetemen tanultuk, szintén az ószövetség került elő. Később mítosz elemzések alkalmával úgyszintén. Engem a szövegszerűség sosem érdekelt. Nem vagyok hívő. A bibliában leírtakat nem tartom Isten szavainak.
Nem emlékeztem rá, a Jézuskát körbe metélték-e. Van ilyen. Mindenre nem emlékezhet az ember. Nem vagyok bibliaszakértő, sem pap. Remek, hogy te rávilágítottál egy tévedésemre, hiányosságomra. Úgy tűnik, mégsem határtalan a tájékozottságom. Ígérem, megjegyzem magamnak. Egyebet aligha tehetek.
Persze, továbbra sem biztos, hogy Jézus zsidó volt. Akár Isten volt az apja, akár valaki más, biztosan nem Józsi. Ezt jól tudom? Éppenséggel lehetett egy mássik zsidó is, de ki tudja. Azt mindenesetre tudom, hogy a zsidóknál nem nagyon volt szokás megesni férj nélkül.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2013.02.25. 17:14:51

@Alfőmérnök: Nem, ez nem ökörség. Persze, megint el lehet játszani a szepontokkal, amelyek szerint valaki az, vagy sem.

Bell & Sebastian 2013.02.25. 21:18:37

@Mr Falafel: Nem jól tudja, ha kizárja József, az ács apaságát, aminek bizonyításához bele kellene mennünk abba, hogy tulajdonképpen kit is neveztek szűznek -abban az időben- a zsidók.

Utána rátérhetnénk a teológiai értelmezésre szembeállítva a rabbinikus magyarázattal. Csakhogy mindezek nem képezik az Ószövetség részét, ezért nem élhetek vissza az erőfölényemmel, megvárnám, míg legalább az alapfogalmaknak utánanéz, elvégre nem várhatja el, hogy ingyen hozzásegítsem egy kisdoktorihoz.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2013.02.25. 22:58:08

@Bell & Sebastian: Ha valamiből nem fogok kisdoktorizni, az a keresztény izé lesz. Tekintve, hogy a zsidók Máriát semminek nem nevezték, teljesen irreleváns, mit jelentett a zsidók szerint szüznek lenni.

Bell & Sebastian 2013.02.26. 00:34:04

@Mr Falafel: No, ne maszatoljon, papi ágyasnak nevezték, ez afféle első éjszaka joga, kötelező szolgáltatás, vagy római katona babájának, akit rásózták az első teknővájóra. Legalábbis a hardcore, sémita version ez.

Jakab Evangéliuma: József és a galamb

"Amikor Mária tizenkét esztendős lett, a papok tanácskozni kezdtek, mit tegyenek a serdülő lánnyal, hogy ne szennyezze be az Úr szentélyét. Abban maradtak, hogy imádkozni fognak, és amit az Úr kinyilatkoztat nekik, azt fogják tenni.
Kisvártatva megjelent az Úr angyala, és azt mondta Zakariásnak, a papnak: Hívd ide az összes özvegyembert, mindegyik fogjon meg egy ágat, és akinél az Úr jelet ad, az vegye magához Máriát. Így is lett, összesereglett a sok özvegyember, köztük József, az ács.
József, amikor megkapta az ágat, egy galamb szállt le a fáról, és megült József fején. Ekkor a pap azt mondta Józsefnek, jelt adott az Úr, neki kell megőriznie az Úrnak szentelt szüzet. József kissé ódzkodott ettől, azt mondta, fiai vannak, ő pedig már öreg, nevetség tárgyává lesz, ha hazaviszi ezt a szűz lányt. De a pap meggyőzte őt, hogy nem ellenkezhet Isten akaratával szemben. József tehát magához vette Máriát, hogy őrizze őt."

Mindhárom, zsidó nyelven a fiatal nőre használatos szót egyként fordítottak szűzre, görögül. Egy féléves időszakra használták csak a szűz -kifejezést, ami megelőzte a jegyességet, azaz Mária -ezek szerint- legfeljebb 12,5 éves lehetett.

"A héber ha’ almáh, jelentése egy házasodható kort elért fiatal nőre vonatkozik. Ebből nem feltétlenül állítható az, hogy az a fiatal nő valóban szűz még. A ‘szűz’ héberül bethulah, bár igaz, az almah szó szintén használt ilyen értelemben is. Tehát nehéz lenne teljes bizonyossággal állítani, hogy kire utal a fiatal nő jelző."

Mondjuk József foglalkozása (ács) is ferdítés eredménye lehet. Amellett azonban, hogy Jézusnak nem voltak testvérei, sokkal több érv szól, mint mellette.

Nem linkelek forrást, ha úgysem érdekli.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2013.02.26. 02:06:53

@Bell & Sebastian: Meginterjúvolom a másik énemet, biboldót. Ő kiváltképpen járatos ebben a kérdésben.
Nekem a te előadásod is tetszik. Manapság egyre kevesebbet lehet tanulni az interneten, úgyhogy felette üdítő leírás volt. köszi.

Alfőmérnök 2013.02.26. 14:50:58

@Mr Falafel: Csak szólok, hogy B&S elmebeteg, néha Napóleonnak képzeli magát, néha Hitlernek, néha teológusnak.

Bell & Sebastian 2013.02.26. 19:06:33

@Alfőmérnök: Ultradian bipolar disorder

@Mr Falafel: Nincs mit, virágot az öltözőbe.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2013.02.26. 21:20:51

@Alfőmérnök: Én meg teleportáló macskákat látok magam körül. :-)
süti beállítások módosítása